5 OPPMUNTRENDE INGREDIENSER

SOM SOL I JANUAR

 

1. Appelsiner

Gode nyheter: Supersitrusen er en av få frukter som er i sesong i januar, så riv litt appelsinskall over suppene dine, tilsett appelsinbåter i vintersalaten eller putt appelsinhalvmåner i noen iskalde glass Coca-Cola®, så får du og immunforsvaret ditt mest mulig ut av denne C-vitaminbombens deilige smak. 

 

2. Egg

Dette er den kjappeste kosematen du kan lage. Ikke bare er egg godt i kombinasjon med hva som helst, men de er også en enestående kilde til protein og vitamin B og D. Kakk et egg over en pizza fem minutter før den skal ut av stekeovnen, eller kok et egg og tilsett det i suppen eller salaten. Bruk #putaneggonit på Instagram for å få eggende inspirasjon.  

 

3. Pesto

Dette er solskinn på glass. En skje pesto tilfører salater, supper, sandwicher og (selvfølgelig) pasta umiddelbar sommerfølelse. Men sjekk innholdsfortegnelsen på glasset før du kjøper pestoen, for extra virgin olivenolje og fersk basilikum må stå høyt oppe på lista for at den frodige solkyssede smaken skal skinne igjennom.

 

4. Frosne bær

Lyst på saftige bær midt på vinteren? Da må du sjekke i fryseren. Når velsmakende frukt og bær er på sitt beste om sommeren, fryser nemlig produsentene dem ned for å bevare smaken og alt som er bra for kroppen din. Bland dem i juice eller melk for å lage nydelig frokostsmoothie, ha tinte bær i yoghurten eller rør dem inn i grøten.

 

5. Hermetisert tunfisk

Stort sett skal kroppen din få D-vitamin fra sola, men i januar er det ikke så mye sol å slikke, så da må du finne andre metoder for å holde skjelettet sterkt. Fet fisk, som tunfisk, er en god kilde til vitamin D, så smør tykt på brødskivene, bakt potet og i salater.