Julekampanjen "Mat til Syria" Q & A

Generelt

 

  • I år vil Coca-Cola bruke julekampanjen sin til å rette fokus mot situasjonen i Syria, i samarbeid med Røde Kors. Målet er at flest mulig nordmenn donerer et måltid til mennesker i Syria, gjennom Røde Kors sin utdeling av familieesker med mat.
  • Vinteren er kald i Syria også. Coca-Cola vil oppfordre alle til å donere måltider til familier i Syria. Alle donasjoner til kampanjenummeret på VIPPS, og gjennom «Snap & Donate», går uavkortet til Røde Kors sin utdeling av mat. 

 

Man kan bidra ved å

  • «Snap & Donate»: Gå til Coca-Cola sin nettside coke.no/jul, og ta bilde av etiketten på juleflasken eller på glassflasken. For hver bilde som lastes opp, donerer Coca-Cola en verdi som tilsvarer ett måltid til Syria. I kroner utgjør dette drøye to kroner.
  • VIPPSe sitt bidrag til kampanjenummeret Coca-Cola har opprettet for dette – 1886. Beløpet går da uavkortet til Røde Kors sitt arbeid med å dele ut mat i Syria.

 

 

Q & A

 

1)     Hvordan kampanje er dette?

Vi gjennomfører denne kampanjen fordi vi ønsker å samle inn 200 000 måltider til mennesker i Syria. Måltidene skal distribueres gjennom Røde Kors sitt program for utdeling av familieesker med mat. En slik eske metter en familie på fem en hel måned.

Mekanikken er enkel: Du går til vår nettside www.coke.no/jul og tar et bilde av etiketten på flasken. Når bildet registreres, donerer Coca-Cola et måltid til Syria. Donasjonen tilsvarer prisen på ett måltid i Røde Kors sine matesker, i overkant av 2 kroner. 

Det er fullt mulig å donere mer penger dersom man ønsker dette. Vi har inngått et samarbeid med VIPPs, og har opprettet gullnummeret 1886 for å ta imot donasjoner til dette formålet. Du kan dermed enkelt VIPPSe ditt bidrag til 1886. Beløpet går uavkortet til Røde Kors sitt arbeid med å dele ut mat i Syria.

2)     Hva er målet med kampanjen?

Med denne kampanjen er vårt mål å samle inn 200 000 måltider til mennesker i Syria. Måltidene skal distribueres gjennom Røde Kors sitt program for matutdeling av familieesker med mat i Syria. En slik eske metter en familie på fem en hel måned.

3)     Når er kampanjeperioden?

Kampanjen starter 1. november, og avsluttes 31. desember

4)     Hvorfor gjør Coca-Cola dette?

Da vi satte oss ned for å planlegge årets julekampanje, ble vi inspirert av julekampanjen som våre kolleger i Sverige gjennomførte i fjor. De samlet inn måltider til bostedsløse, og det syntes vi var en fantastisk idé – å skaffe måltider til dem som ikke har; helt i tråd med både våre verdier, og hva julen handler om for mange. Vi ønsket derfor å gjennomføre noe lignende i Norge i år. Gitt den akutte situasjonen i Syria, som vi alle berøres av, ble dette fokuset for vår kampanje, og for hvem vi ønsket å hjelpe.

Vårt utgangspunkt er at hvis vi kan bruke vår popularitet til å hjelpe mennesker i nød, er det utelukkende positivt. Vi tenker at næringslivet i større grad bør se etter mulighetene som finnes for at egen forretningsdrift eller markedskommunikasjon kan hjelpe andre.

Det må også sies at man ikke er nødt til å kjøpe våre produkter for å bidra til kampanjen. Du kan ta bilde av en flaske uten å ha kjøpt den, og ikke minst: Du kan VIPPSe et beløp til kampanjenummeret 1886, der hele beløpet går direkte til Røde Kors.

5)     Blir det ikke feil å bruke situasjonen i Syria for å tjene penger?

Vi tenker ikke at vi bruker situasjonen i Syria, snarere at vi bidrar til å skape mer oppmerksomhet om den humanitære katastrofen, og ikke minst det solide arbeidet Røde Kors gjør der. Hvis vi kan bruke vår popularitet til å hjelpe mennesker i nød, samtidig som vi ivaretar vår egen posisjon i markedet, er det utelukkende positivt.

 

6)     Hvorfor har dere valgt Røde Kors som partner for en slik kampanje?

Da vi satte oss ned for å planlegge årets julekampanje, ble vi inspirert av julekampanjen som våre kolleger i Sverige gjennomførte i fjor. De samlet inn måltider til bostedsløse, og det syntes vi var en fantastisk idé – å skaffe til veie måltider til dem som ikke har; helt i tråd med både våre verdier, og hva julen handler om for mange. Vi ønsket derfor å gjennomføre noe lignende i Norge i år, og da falt valget på Røde Kors.

Grunnen er at Røde Kors gjør en enorm innsats i verdens konfliktområder, og i Syria har de etablert et program for utdeling av mat som hver måned metter rundt fire millioner mennesker. Ved å støtte dette programmet gir vi denne innsatsen oppmerksomhet; i tillegg vet vi at midlene vi skaffer blir benyttet på en effektiv og målrettet måte for å gi mat til flest mulig.

Det må også nevnes at Røde Kors er en organisasjon vi har samarbeidet med i lang tid. I Oslo har vi samarbeidet med Røde Kors i over 12 år, blant annet ved å støtte deres ressurssentre for ungdommer, og aktivitetsprogrammet PULS.

7)     Hvordan kan folk flest engasjere seg

Denne kampanjen gjør det enkelt å engasjere seg. Mekanikken er enkel, man går til coke.no/jul og tar et bilde av etiketten på flasken. Når bildet registreres, donerer Coca-Cola et måltid til Syria gjennom Røde Kors sitt arbeid med utdeling av matesker. Et måltid fra mateskene til Røde Kors tilsvarer en donasjon i overkant av 2 norske kroner per person.  

Det er fullt mulig å donere mer penger dersom man ønsker dette, samt å donere uten å kjøpe produktet. Vi har inngått et samarbeid med VIPPS, der et gullnummer er opprettet for å ta imot donasjoner til Røde Kors sin utdeling av mat i Syria – 1886. Man kan dermed VIPPSe sitt bidrag til dette kampanjenummeret. Beløpet går uavkortet til Røde Kors sitt arbeid med å dele ut mat i Syria.

8)       Hvor mye donerer dere for hvert bilde som sendes inn?

Vi donerer drøye to kroner per bilde som kommer inn. Dette tilsvarer prisen for ett måltid i de mateskene som Røde Kors deler ut til familier. Mateskene inneholder mat for rundt 350 norske kroner, og metter en familie på fem personer i 30 dager.

9)     Er det samme hvilken Coca-Cola etikett man tar bilde av? 

Flaskeetikettene du kan ta bilde av for å donere mat til Syria, er etikettene på halvliter- eller halvannenliters flasker med Coca-Cola og Coca-Cola zero, samt 1,25 liters flasken med Coca-Cola zero.

10)   Hvordan mottar menneskene i Syria måltidene?

Måltidene gis til mennesker i Syria gjennom familiematesker, som Røde Kors sine lokale hjelpearbeidere deler ut. Hver eske inneholder mat til en familie på fem personer i 30 dager. Nærmere bestemt er innholdet

  • 6 kilo ris
  • 6 kilo sukker
  • 3 liter olje
  • 800 gram tomatpasta
  • 800 gram bønner
  • 960 gram tunfisk
  • 900 gram te
  • 500 gram salt
  • 2 kilo hvite bønner
  • 1 kilo vegetarisk ghee
  • 2 kilo linser
  • 4 kilo bulgur

 

11)   Hva betyr Snap & Donate?

Dette er navnet på mekanikken som gjør at alle enkelt kan donere ved å ta bilde av flaskeetiketten på en Coca-Cola flaske («snap»), som følges opp av at Coca-Cola donerer en verdi til Røde Kors som tilsvarer prisen for et enkelt måltid («donate»). Dette skjer gjennom en løsning på vår nettside, coke.no/jul.

12)   Hva gjør dere hvis dere ikke får samlet inn så mye som 200 000 måltider

Vi har garantert for et beløp overfor Røde Kors, som sikrer at de allikevel skal få midler tilsvarende disse 200 000 måltidene.

Beløpet vi har garantert for, gjør at Røde Kors kan være sikre på at de får de midlene de trenger for å mette over 1 700 familier i en måned i Syria – også om vi ikke skulle nå målet om innkomne etikettbilder gjennom «Snap & Donate». Det har definitivt uansett mye å si at folk snapper og donerer – vi fortsetter å gi to kroner per innkomne bilde, også etter at målet om 200 000 måltider er nådd. Og det som kommer inn via VIPPS legges på toppen av alt som samles inn gjennom Snap & Donate-funksjonen.

13)   Finnes det noen grense for hva kampanjen kan generere?

Vi har foreløpig ikke satt en slik grense, og har som utgangspunkt at vi ønsker flest mulig skal sende inn bilder. Vi kommer til å fortsette å donere til Røde Kors, også hvis det kommer inn flere bilder enn det som er nødvendig for de 200 000 måltidene.

14)   Hvorfor kan dere ikke bare gi pengene direkte?

Med denne kampanjen skaper vi mer oppmerksomhet om en humanitær katastrofe i Syria, og det solide arbeidet Røde Kors gjør der, enn hvis vi bare donerte en sum. Pengene skaffer vi uansett til veie, men med denne kampanjen skaper vi altså verdifull oppmerksomhet i tillegg.  

15)   Hvorfor er det en grense for hvor mange ganger man kan ta bilde av en etikett og sende inn?

Maksgrensen som er satt på antall bilder man kan sende inn, gjør at kampanjemekanikken ikke kan hackes. Selv om denne begrensningen er satt, håper og tror vi at så mange som mulig vil være med og bidra.

16)   Hvordan deltar man i kampanjen?

Mekanikken er enkel, man går til coke.no/jul og tar et bilde av etiketten på flasken. Når bildet registreres, donerer Coca-Cola et måltid til Syria gjennom Røde Kors sitt arbeid med utdeling av matesker. Et måltid fra mateskene til Røde Kors tilsvarer en donasjon i overkant av 2 norske kroner per person. 

Det er fullt mulig å donere mer penger dersom man ønsker dette, samt å donere uten å kjøpe produktet. Vi har inngått et samarbeid med VIPPS, der et gullnummer er opprettet for å ta imot donasjoner til Røde Kors sin utdeling av mat i Syria – 1886. Man kan dermed VIPPSe sitt bidrag til dette kampanjenummeret. Beløpet går uavkortet til Røde Kors sitt arbeid med å dele ut mat i Syria.